pühapäev, 7. juuli 2013

Vormel 1 - kas sõita või mitte?

Möödunud nädalal toimunud Silverstone’i GP-st on saanud veel plahvatavam jätk sel hooajal toimuvale Pirelli rehvisaagale. Tolle etapi käigus nägime rehvide purunemist Lewis Hamiltonil, Jean-Eric Vergne’il, Felipe Massal, Sergio Perezil ja Esteban Gutierrezil. Olukord on lausa nii möödapääsmatu, et Vormel 1 sõitjate ühendus ähvardab turvalisuse tõttu võistluse pooleli jätta, kui Pirelli rehvide olukord Saksamaa GP-l ei ole paranenud. Jah, kvalifikatsioon ja vabasõidud läksid ilma viperusteta, kuid mis edasi? Kas me näeme Nürburgringil sõitjaid masinatest välja astumas ja minema jalutamas, kui kasvõi üks ainus rehv peaks purunema? Vormel 1 ajaloos on ka varem ette tulnud taolist boikoteerimist:

1. Jaapani GP

Üks kõige varasem neist toimus 1976. aastal Jaapani GP-l Fuji ringrajal. Tol sügisesel päeval olid ilmaolud üpris kehvad ning udu ja vihma tõttu olid suured vaidlused selle üle, kas võistlus üldse peaks toimuma.


Lõpuks see siiski toimus ja neli meest jätsid meelega etapi pooleli (Larry Perkins, Emerson Fittipaldi, Carlos Pace ja Niki Lauda). Nelja vanameistri katkestamine teisi sõitjaid ei seganud ning nemad otsustasid sõitu jätkata. Lauda katkestamine ei tohiks suur üllatus olla, kuna sama aasta 1. augustil elas ta peaaegu samade ilmaolude tõttu üle ka hirmsa avarii, kui ta Saksamaa GP-l Nürburgringil rikke tõttu rajalt välja sõitis ning leekidesse lahvatanud autosse kinni jäi. Ta sai küll eluohtlikke põletushaavu, kuid paranes kiiresti ning oli juba kaks võistlust hiljem taas rajal.

Tollel Jaapani GP-l oli ka palju kaalul, sest seal pidi selguma see kellele kuulub maailmameistritiitel. Vahe Lauda ning James Hunti vahel oli ainult 3 punkti. Kuna Lauda ilmaolude tõttu katkestas tuli tal loota, et Hunt ei tõuse kõrgemale viiendast kohast. Hunt tuli vaatamata tema masinat vaevanud rehviprobleemidele kolmandaks ning võitis endalegi üllatuseks meistritiitli.

2. San Marino GP

Teine etapi vältimine toimus 1982.aastal Imola ringrajal, kuid seda hoopis muudel põhjustel. See oli poliitiline sõda kahe ühingu vahel - FOCA (Vormel 1 konstruktorite ühing) ja FISA (praegune FIA ehk Rahvusvaheline Autoliit). Lahknevused kahe ühingu vahel olid settinud juba paar aastat, kuid pärast Keke Rosbergi ja Nelson Piquet diskvalifitseerimist, sest nende autod ei vastanud tehnilistele nõuetele, otsustati asjadele tõsisem käik sisse panna. FOCA küll palus FISA-t, et sõidu võiks poliitiliste arutluste tõttu edasi lükata, kuid nood keeldusid. Brabham, McLaren, Williams ning Lotus otsustasid San Marino GP-d vältida.

3. USA GP

Kolmas säärane väljapaistev juhtum oli kaheksa aastat tagasi, 2005. aastal Indianapolise ringrajal. Ka sellel GP-l juhtus boikoteerimine rehvide turvalisuse, või siis õigemini selle puudumise, tõttu. Sel ajal oli kaks rehvivarustajat - Michelin ja Bridgestone. Michelin oli tollal pea kõide tiimide rehvivarustaja, välja arvatud Ferrari, Jordani ja Minardi meeskondade oma. Ralf Schumacheri avarii 13. kurvis tekitas sügavaid murekortse Michelini inseneridele. Schumacheri sõitis eelneval aastal oma Toyotaga pea samas kurvis seina ning vigastas tugevalt oma selga. Michelini inseneride arvates tekitas see 13. kurv nende rehvidele ülepinget, mis ohustas kõiki sõitjad, kes kasutasid tol etapil Michelini rehve.


Michelin otsustas teha koosoleku, et probleem lahendada. Bridgestone’i rehvidel sõitva Minardi boss Paul Stoddart pakkus isegi välja variandi, et võistlus võiks olla mitteametlik. FIA ei olnud sellega nõus ning Michelin koos oma seitsme meeskonnaga olid sunnitud võistlusest loobuma.


Michelini rehvidel sõitjad läksid küll rajale, kuid tegid seal ainult soojenduseks ühe ringi ning seejärel läksid otse boksi. Seega olidki ainult 6 autot stardirivis. See vihastas aga fänne, kes süüdistasid terves fiaskos Ferrarit. Võis näha ka rahva seast Ferrari autode pihta lendavaid pudeleid. Etapi võitis loomulikult Michael Schumacher.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar